Wednesday, January 29, 2014

שלושה נקסוסים ורובוטריק של אסוס: שנת האנדרואיד שלי

קורה מתוקף תפקידי (באזרחות, לא פה) או מתוקף תפקידי (פה, לא באזרחות) שנופלים לידי מיני מכשירים חכמים, אם סמטארטפונים, אם טאבלטים ואם מחשבים. לתקופה קצובה אני עושה שימוש במכשירים, לעתים אף מפרסם עליהם ביקורת בבלוג נידח זה, ובסופה אני מחליט אם להשאר עם המכשיר או להעבירו ללקוח המרוצה הבא, כי אני לא הלקוח המרוצה. השנה עברו תחת ידיי כמה וכמה מכשירי אנדרואיד, סקירה מלאה כבר לא תצא מזה, אז לפחות התרשמות.




גלקסי נקסוס: באיחור מסוים יצא לי להסתובב קצת עם הגלקסי נקסוס לבית סמסונגוגל. המכשיר השלישי בהגיית גוגל (אחרי הנקסוס 1, אנדרואיד ביכורי, והנקסוס S) היה גם הראשון להריץ את אנדרואיד הרביעית והוא טלפון מצוין. העיצוב שלו אמנם פלסטיקי אך חזק, מותקן בו מסך מעולה ומערכת הפעלה פשוט מושלמת, ומעל הכל הוא מהיר מאוד ובעל ביצועים מצוינים לצד תג מחיר ראוי ביותר. הגלקסוס היה ונותר אחד ממכשירי האנדרואיד הטובים ביותר שיצא לי לעבוד איתם וההתלבטות אם להשאר איתו הייתה כבדה למרות מצלמתו הבינונית.
לבסוף נשארתי עם האייפון שלי, ואני לא בטוח למה. אולי כי החברים מסביב כ״כ רצו את הגלקסי שהיה לי חבל לאכזב אותם, ואולי כי אני אפל פאנבוי מהסוג הגרוע ביותר. בכל מקרה אני עדיין שמח להמליץ על המכשיר של גוגל אם הוא מופיע במחיר אטרקטיבי לצד שני דגמי הדגל החדשים.

נקסוס 4: תמיד התעניינתי בעיקר בנקסוסים, ויש לכך הסבר. הנקסוס 4 מאוד מזכיר את אחיו הבכור אלא שהוא קצת כבד יותר ומבית LG. הוא מביא איתו בעיקר את מה שהיה חסר בקודמו: מצלמה ראויה, חיי סוללה ארוכים יותר, מעבד מהיר יותר ופי 2 זכרון. ברמת השימוש הוא דומה מאוד לדגם הקודם ומכאן גם הוא מכשיר מצוין ומעולה וגם עליו אני ממליץ בעיניים עצומות פרט לבעיית האחסון. הוא כנראה האנדרואיד הכי טוב שעשיתי בו שימוש השנה.

אסוס פאדפון 2: האסוס פאדפון קסם לי בעיקר כי הוא הגיע בעסקת חבילה משתלמת – מכשיר סלולארי מדהים (לפחות על הנייר) וטאבלט חביב המתחבר אליו. עניין אותי עד כמה טוב עובד החיבור בין שני המכשירים שכן אולי בכלל לא צריך שניים? השכפול של המוזיקה, התמונות, האפליקציות ומסכי הבית על פני שני מכשירים תמיד נראה לי מיותר. חשבתי שמוצר נסיוני זה מבית אסוס יכול להציע פתרון אחיד לכפילות זו. הביצוע היה בעייתי.


ראשית ישנו הסמארטפון, שהיה מכשיר מצוין מחד, אך מאידך היה מתחמם עד מאוד בשימוש כבד. זהו מכשיר מושלם למי שמשתמש בו בתוך כיסוי עוטף או לא שם לב לדברים כאלה, אך למי שרגיש למכשירים רותחים לאסוס יש בעיה של ממש. העטיפה התוכנתית של אסוס לאנדרואיד 4 גם היא קצת מרגיזה ומכילה איקוולייזר צליל מעצבן. ניתן לכוון את המכשיר למצב שיחה, מצב מוזיקה ומצב סרט. זה נחמד ואיכות הסאונד באמת נהדרת כאשר מכוונים אותה למצב המתאים – אך למה זה יכול פשוט לעבוד באופן מושלם מחוץ לקופסא כמו נגיד בנקסוסים או באייפון? גם איכות ההרכבה והבידוד של המכשיר לא הרגישה מדהימה, יותר ברמה של סמסונג מאשר ברמה של HTC או אפל. להשוואה, הרכבה ברמת קיה לעומת הרכבה של מזדה (ותודה לאלכס על הרפרנס).

פרט להתחממות ולתוכנה המגושמת מעט של אסוס, הפאדפון 2 הוא טלפון חזק ומוצלח. יש לו מסך נהדר, מצלמה אחורית איכותית ביותר (13 מגה-פיקסל), 64 גיגה של זיכרון פנימי (ללא אפשרות להרחבה), מעבד מהיר מרובע ליבות ו-2 גיגה של זיכרון הרצה. הוא מפלצת והוא מאוד מומלץ, מה גם שאסוס מאפשרת לכבות את הפיצ׳רים המעצבנים שמותקנים על המכשיר.

הבעיות מתחילות עם ההגעה לטאבלט, כי זהו טאבלט בינוני במקרה הטוב. רזולוציית המסך שלו נמוכה והבהירות מרגישה כאילו מדובר במכשיר סיני. למרות שהמכשיר הסלולארי מוכנס לגבו ומשמש לו כמוח וגם כמצלמה אחורית, זו תומכת ״רק״ ב-5 מגה-פיקסלים במקום 13, ללא שום סיבה נראית לעין. הרמקול של הטאבלט אמנם מוצלח והוא מכיל סוללה טובה, אך הוא מעט גדול ומסורבל עם הטלפון בתוכו.

אמנם החיבור בין שני המכשירים יוצר טאבלט סלולארי עם אחסון רב שטוען את הטלפון, אך הטאבלט עצמו אינו מגיב באופן מושלם כאשר הוא חולק מוח עם הטלפון המתחמם והולך. יצירת שיחה אינה נוחה כמעט כמו קבלת שיחות כאשר אפשר לענות על ספיקר או לשלוף את הטלפון בזריזות מהטאבלט ולהשיב. זה פשוט לא נוח. בעיה עיקרית נוספת היא שהמכשירים שניהם חיים בסימביוזה ולכן יש לשלוף את הטלפון הרגיש מהכיסוי כדי להכניסו לטאבלט. ומה עושים עם הכיסוי לטלפון אז? לא ברור. לטאבלט קיימים כיסויים איכותיים שמכילים גם את הטלפון וזה נהדר. אך ישנה בעיה נוספת.


לטאבלט מסך דק יחסית והוא נשבר בקלות. היבואנית בארץ מבקשת 1200 שקלים להתקנת מסך חדש, בעוד איביי ביקש 800 שקלים על טאבלט חדש לגמרי. בסוף הסיפור הוצע לי המכשיר במחיר טוב וחבר החליט לקנותו והוא מרוצה ממנו עד מאוד. ואכן, הטלפון עצמו מומלץ, אך השילוב בין המכשירים נותר בעייתי בלשון המעטה. וזכרו נא לא לסמוך על מעבדות אסוס בארץ, אלא לצורכי אחריות בלבד כי מישהו שם לא שמע על הפגנות יוקר המחייה.

נקסוס 5: היהלום הגוגלי האחרון נפל לידיי לפני כחודש בגרסה לבנה של 16 ג״ב צנועים, ואני חייב להודות שנגד כל אינסטינקט, לא אהבתי אותו מהרגע הראשון. אמנם הוא מהיר להפליא, אמנם המסך שלו מדהים ממסך האייפון – גדול וחד כתער, אמנם הוא מכשיר מצוין בכל קנה מידה – אך פשוט לא חיבבתי אותו. ומדוע?

ראשית, העיצוב דומה מעט בצורתו לאייפון אך חד, גדול, דק ופלסטיקי. המכשיר אינו מרגיש טוב בכף היד, הוא נוטה להחליק (השמועה אומרת שלא כך עם הגרסה השחורה), מרגיש גדול מדי, קשה להחזיקו משני הצדדים בגלל הפינות החדות בפלסטיק, והוא פשוט דורש כיסוי וכיסוי טוב. מנגד, על מה אני מתלונן? אמנם האייפון שלי מרגיש נהדר בכף היד, אך גם הוא מכוסה היטב. ובכל מקרה, זה לא עיצוב כיפי ולא מזכיר את הנקסוס 1 המתכת-זכוכיתי של HTC ואף לא את הגומי התעשייתי של הנקסוס 7. חבל.

שנית, אני חייב להודות שאנדרואיד החדשה (4.4), קיט-קאט, הצליחה להרגיז אותי, ונדיר ששוקולד מרגיז אותי. עיצוב המערכת הופשט. כעת ישנם כמות מסכי בית ככל שישנם אייקונים, ותוכלו ליצור כמה וכמה מסכים, אך אם תחסכו תוכלו להחזיק גם רק מסך אחד או שניים. כאשר גוללים שמאלה מהמסך השמאלי ביותר (במקום בו באיוס 6 ומטה היה מסך החיפוש) מגיעים לגוגל נאו: חיפוש גוגל, יכולת שימוש בקול למערכת דמוית-סירי (אפשר גם להגיד למכשיר הדולק מכל מקום ״אוקיי גוגל״ והוא יעבור לגוגל-נאו). כל זה טוב ונחמד, אבל: היכולת למצוא ווידג׳טים ולהוסיפם פחות נוחה ואינטואיטיבית מבעבר, כמות ואיכות הטפטים המובנים נמוכה ומבאסת – צורמת משהו לעין (נכון, אני מתלונן על שטויות, אבל הכל קשור לתחושה שהמכשיר נותן מחוץ לקופסא), ואם זה לא מספיק, כאשר משחזרים ממכשיר קודם האפליקציות יורדות בכאוס למסכים הראשיים, יוצרות עוד ועוד מסכים בזה אחר זה ולבסוף עליכם לסדר אותם ידנית.

אם חס וחלילה עשיתם את הטעות האיומה של לנתק את האינטרנט, במקום שהמכשיר, כמו אייפון נורמאלי, יחכה לרשת וימשיך התקנה – כל ההתקנות בזו אחר זו יכשלו ויודיעו על כשלון התקנה באזור ההתרעות הקורס תחת העומס שלכם. תגידו, אתם רציניים? זה מכשיר הדגל עם מערכת הדגל של אנדרואיד? מה עם לשחזר את המסכים מהמכשיר הקודם שלי, מה עם להתקין תוכנות ברקע עם או בלי רשת בלי להציק למשתמש המסכן, מה עם ליצור מכשיר נעים לעין וליד? ככה לא בונים חומה ובטח לא אחרי חמש שנים.

ואם כל התלונות האלה לא מספיקות – המסך החדש, לפחות לטעמי – גדול *מדי*. 5 אינצ׳ זה נחמד שיודעים לעצב את המכשיר. ה-HTC One למשל, מכמה דקות משחק הרגיש גדול אך מצוין והוא מצויד במסך 4.7 אינצ׳. בנקסוס זה פשוט לא נוח ועבורי לא אפשרי לשימוש ביד אחת. אני אכן מחכה לאייפון עם מסך גדול יותר, אך שיהיה 4.65 או 4.7 אינצ׳, אולי אפילו 4.8, אך בעיצוב אפל נוח להחזקה.

שלא תבינו לא נכון, אני עדיין חושב שהמכשיר מצוין ואני עדיין ממליץ עליו, אני חושב שאנדרואיד מערכת מצוינת כפי שחשבתי לפני כן, פשוט כל חוויית השימוש האישית שלי במכשיר גרמה לי לרוץ חזרה לאייפון, מה גם שהנקסוס 5 מתחמם קצת ככה באמצע מעל המצלמה, כשהוא מתקין או נכשל בהתקנה של הרבה הרבה אפליקציות.
אז מה עכשיו? אני מקווה להמשיך לשחק עם מכשירי אנדרואיד, אולי אחד מהם יצליח לסלק את האייפון שלי מכס המלכות, אם כי בינתיים נראה כי רחוק היום. העיצובים והמכשירים של HTC קורצים מתמיד למרות שמצב החברה אינו מזהיר. אם היא תקרוס יהיה זה יום אבל לאנדרואידים באשר הם. הממשק והעיצובים הפלסטיקיים והילדותיים של סמסונג ימשיכו למנוע ממני להתקרב אליה, עד שתחליט להתחיל ליצור מכשירי מתכת לילדים גדולים ועליהם אנדרואיד בלי עטיפות תוצרת סין. בינתיים אני כותב לכם במק, מפרסם מהאייפון ועורך שגיאות כתיב באייפד, כמו לפני שנה ושנתיים.